Portfolio

Conceptontwikkeling en ontwerp boekenwinkel

Conceptontwikkeling en ontwerp boekenwinkel

Nole
Periode
2018
Locatie
Kortrijk, West Vlaanderen

Liesbeth vroeg ons om een ontwerp te maken voor een ruimte die ze zou huren om boeken te verkopen, in combinatie met een zithoek om drankjes te nuttigen. Aanvankelijk wist ze niet goed wat te verwachten (van ons): het in goede banen leiden van wat opfrissingswerken als een nieuwe vloer, schilderwerken, aanpassen verlichting…?

Uitwerking

Al snel deden we inzien dat er heel wat meer bij komt kijken:

  • hoe gaan we de winkel indelen zodat er een goede circulatie is;
  • hoe gaan we de mensen naar de verdieping krijgen om ook daar te kunnen verleiden tot aankoop;
  • hoe kan je lezingen laten doorgaan en tegelijkertijd je winkel open houden;
  • hoe kan je als enige personeelslid 2 verdiepingen bedienen en onder controle houden;
  • hoe zorg je ervoor dat de mensen niet alleen naar binnen komen maar ook tot (meerdere) aanko(o)p(en) overgaan;

Hoe de winkel er uit kan komen te zien is dus niet enkel een kwestie van bij elkaar passende materialen en kleuren kiezen.

Concept

Met behulp van een oefening werd duidelijk dat de boekenwinkel volgende waarden zou moeten uitstralen: gezellig – origineel – werelds – karakter.

Aan de hand van andere oefeningen en inzichten in zowel maatschappelijke als consumententrends, deden we haar inzien dat duurzaamheid heel erg belangrijk is omdat je er een steeds groter wordende doelgroep mee aanspreekt, maar dat we wel een stap verder zouden moeten gaan dan enkel materiaalgebruik met een natuurlijke uitstraling.

De combinatie van inzichten in de circulaire economie met de vragen ‘wat doet een klant voor hij/zij een boek koopt’, en ‘wat gebeurt er met het boek nadat het gelezen is’ bracht ons op het idee om een hoek te voorzien met ‘nearly new books’: boeken die gekocht worden, kunnen na het lezen – binnen een bepaalde termijn – terug gebracht worden in ruil voor een kortingsbon op een nieuw boek. Een kleine stap richting circulaire economie waar wat je verkoopt weer terugkomt en niet jarenlang stof vergaart of niet (of op zijn minst uitgesteld) in de vuilbak beland. Een sterk concept om zich te onderscheiden van de concurrentie en goed om klantloyaliteit op te bouwen.

De inrichting hebben we vervolgens ook volgens die circulaire gedachte opgebouwd – tevens met het lage budget in het achterhoofd en het feit dat het een huurpand is. Geen kasten op maat laten maken maar werken met snelbouwstenen en multiplexplaten, die Liesbeth zelf kan plaatsen en zo heel wat op werkuren besparen. Maar wat ze ook gemakkelijk en zonder schade kan meenemen als ze naar een ander pand zou verhuizen. En zo past alles uiteindelijk in elkaar: aanbod, uitstraling en inrichting. Deze duurzame rode draad zet ze intussen zeer goed verder door b.v. herbruikbare bamboo fiber bekers voor de (meeneem)koffie.

voor en na

boekenwinkel

voor
na

Bestaande toestand


Nood aan een inrichting die doet kopen?