Fase 2

Aanbesteding

Fase 2

Aanbesteding

Inhoud
Technisch en administratief.
Doel
Om het ontwerp te realiseren zoals het ontworpen is.

Planning opmaken, prijzen aanvragen en uiteindelijk een aannemer kiezen. Bij een renovatie komt aardig wat administratie en vergelijkingswerk kijken. Wij delen hierbij graag onze ervaring en expertise.

Voorlopige planning

We maken een voorlopige planning op zodat we een idee hebben wanneer de werken zouden kunnen starten en hoe lang ze zouden duren.

Een plan is niet voldoende

Wanneer het ontwerp op punt staat – dus niet alleen alle plannen, aanzichten en snedes in detail uitgetekend, maar ook materialen en kleuren, armaturen, vloeren, afdekplaten, sanitaire toestellen enzovoort gekozen zijn –   nemen we de tijd om beschrijvende meetstaten op te maken. Dit is een document waarin alle werken in aparte posten worden beschreven en uitgerekend in vierkante meter, lopende meter, stuks, … Zo weten de aannemers goed waarvoor ze precies een prijs moeten geven, zijn hun offertes gestructureerd en gedetailleerd en kunnen wij gemakkelijk de verschillende offertes nakijken en vergelijken.​

De afgewerkte meetstaten worden nog eens overlopen (en indien nodig aangepast) en vervolgens met de plannen, ‘algemene bepalingen’ en een voorlopige planning opgestuurd naar de gekozen aannemers.

Vergelijken loont

We stellen samen een aannemerslijst op. Standaard vragen we (per onderdeel) bij 3 verschillende aannemers een offerte op. Ken je aannemers waar je mee wil samenwerken, mag je de contactgegevens gerust doorgeven zodat wij het nodige kunnen doen. Dit vullen we aan met aannemers waar we goede ervaringen mee hebben of andere goede referenties kunnen voorleggen.

​Gemiddeld 2 à 3 weken na de prijsaanvraag ontvangen we de offertes. We controleren deze naar volledigheid en conformiteit met onze beschrijvende meetstaten, zodat we zeker zijn dat er geen fouten zijn ingeslopen of varianten zijn voorgesteld. Je kan namelijk geen appels met peren vergelijken. Dit levert op de totaalprijs van de werken soms ook (heel) grote verschillen op.

De meest interessante offertes voor jouw project worden vervolgens in een overzichtelijk budgetoverzicht geplaatst. Zo komen we aan een totaalprijs voor de werken en weten we welke eventuele opties of varianten al dan niet mogelijk zijn om het vooropgestelde budget niet te overschrijden. Hier en daar moet soms wat aangepast worden, maar ook dit gebeurt in overleg.

Welke aannemer moet je als bouwheer nu kiezen? Daarin adviseren we je. De ene is misschien flexibeler in planning, de andere heeft een hogere afwerkingsgraad. We geven deskundig advies vanuit onze eigen ervaring, maar de finale keuze ligt bij jou.

Bij groen licht, leggen we de samenwerking tussen jou als bouwheer en de aannemer vast in een aannemingsovereenkomst.