Blog

Circulair Bouwen

Circulair Bouwen

Het marketingvoordeel

In ons vorige artikel hadden we het over hoe de wereld en de mens veranderen, en dat gebouwen daarom ook mee moeten evolueren. We moeten op zoek naar oplossingen die op lange termijn houdbaar zijn en circulair bouwen is daarin een mogelijke piste.

Circulair bouwen biedt in onze ogen twee grote voordelen: een financieel voordeel en een marketingvoordeel. Op het financiële voordeel gingen we reeds in het vorige artikel dieper in. In dit stuk willen we het vooral hebben over hoe circulaire economie een marketingvoordeel voor uiteenlopende bedrijven kan opleveren.

Hoe circulair bouwen goed is voor uw imago

Circulair bouwen en ondernemen kan een extra troef zijn voor de branding, marketing of zelfs het businessmodel van een bedrijf. Ook de klantenbeleving kan door circulair denken een nieuwe dimensie krijgen. Vaak is een circulair initiatief een sterke marketingstunt, al moet het uiteraard verdergaan dan enkel een commercieel belang om geloofwaardig te zijn. Wij bij M-INT lieten ons inspireren door een aantal andere bedrijven die met glans hebben ingespeeld op deze circulaire trend en gingen eind 2018 voor het eerst zelf aan de slag met circulariteit.

Ons eigen circulair project

M-INT kreeg de opdracht om een boekenwinkel te ontwerpen in een gehuurde ruimte. Het budget was eerder beperkt. Het duurzame aspect en uitzicht was voor de klant in eerste instantie van minder belang, tot we maatschappelijke trends en consumententrends voorlegden die het belang ervan staafden.

Uiteindelijk besloten we verder te gaan dan enkel materiaalgebruik met een natuurlijke uitstraling en dachten we na over het beslissings- en koopproces van de klant die een boek koopt. We kwamen op het idee een hoek met ‘nearly new books’ te voorzien waar mensen hun gekochte boek binnen een bepaalde termijn na het lezen terug kunnen brengen. In ruil krijgen ze een kortingsbon voor een nieuw boek. Het is een kleine stap richting circulaire economie waarbij het verkochte product teruggenomen wordt en niet jarenlang stof vergaart of uiteindelijk in de vuilbak belandt. Een sterk concept dat een mooi concurrentievoordeel en klantenbinding oplevert.

Voor het interieur maakten we gebruik van snelbouwstenen en multiplexplaten, zodat de klant deze zelf kon plaatsen en alles gemakkelijk en zonder schade zal kunnen verplaatsen bij een verhuis naar een groter pand. Et voilà, zowel de uitstraling als de inrichting en het aanbod van de zaak zijn geïnspireerd door een circulaire filosofie.

Nog enkele inspirerende circulaire trendsetters

In restaurant Segev Kitchen Garden maken bloembakken met verse kruiden deel uit van de inrichting. De kok heeft steeds verse kruiden binnen handbereik. Verpakkingsmateriaal, transport en bijhorende uitstoot en fileproblemen worden vermeden en tijd bespaard.

Een ander voorbeeld is ØsterGRO: de eerste rooftop farm van Denemarken, geïnstalleerd op het dak van een oud veilinghuis. Een oppervlak van meer dan 600 m² werd voorzien van groenten en kruiden, een kippenren en bijenkorf, als een gemeenschapsproject in de stad. Enkele koks besloten een restaurant op te richten in een serre op het dak, dat al gauw internationale gasten aantrok dankzij het unieke karakter.

Onze eigen Delhaize nam het rooftopconcept al over om verse, lokaal gekweekte groenten te verkopen en er de buurtbewoners bij te betrekken. Op een dak ben je natuurlijk gebonden bent aan de weersomstandigheden, maar je zou ook ìn de winkel verticale moestuinen kunnen integreren, als onderdeel van de winkelbeleving. Gewassen die normaal gezien enkel aan de andere kant van de wereld groeien, zouden bovendien dankzij LED-technologie ook hier binnen gekweekt kunnen worden.

Wat kan in een winkel, kan natuurlijk ook in een kantoor, dachten ze bij Pasona in Tokyo. Daar kunnen medewerkers groenten plukken voor zichzelf en hun familie. Het resultaat: gelukkige en gezonde werknemers die bijgevolg ook productiever zijn. Een mooi staaltje employer branding!

In Kaatsheuvel in Nederland zijn een supermarkt, hotel en restaurant samen onder één dak te vinden waardoor voedselverspilling geen kans krijgt, want wat niet tijdig verkocht raakt in de supermarkt, wordt in het restaurant verwerkt in lekkere gerechten.

Tot slot verwijzen we graag naar het inspirerende circulaire restaurant in Utrecht, The Green House . Het betreft een tijdelijk project en het gebouw kan tot en met de fundering zonder schade gedemonteerd worden. Gerechten worden er bereid met ingrediënten uit de regio en uit hun eigen ‘boerderij’ op de bovenverdieping. Een prachtige blikvanger. Alles is herbruikbaar en circulair, van de verlichting en het meubilair tot de tafelbladen en de vloer. In de keuken streven ze naar koken zonder elektriciteit, door te stoken op biobrandstoffen zoals olijfpitten of kokosschillen. De gerechten kunnen niet alleen gekozen worden op basis van smaak en prijs, maar ook op basis van CO2.

Kunnen wij jou helpen met een inspiratiesessie of heb je specifieke plannen? Of kunnen we iets anders voor je betekenen? Mail gerust naar hanna@m-int.be.